Hutan Bandar

 
CBOX

GoogleAd
Google
Flag Game
YahooGroup
Subscribe to hutanbandar
Powered by groups.yahoo.com
visitor stats
Adakah anda menepati masa?
Monday, February 18, 2008

Adakah anda menepati masa?

Orang kita ni, seolah-olah dah sebati dengan jiwa mereka. Apabila berjanji tentang masa, biasanya akan lambat daripada masa yang ditetapkan. Contoh kalau janji nak jumpa kat mana-mana tempat pada pukul 3 petang. Biasanya kita terpaksa tambah 10~30 minit. Lagi teruk kadang-kadang sampai sejam lebih.

Lewat ni dah jadi lumrah. Ada orang, nak elakkan masalah ni diorang janji awal dari masa sebenar. Nak buat meeting pukul 3, kasitau kat ahli-ahli pukul 2.30. Tapi cara ni, kesian pulak kat orang yang memang on time. Jenuh la nak menunggu.

Tak boleh ke orang kita ubah sikap diorang ye? Kalau buat janji tu pukul 4, pukul 3,55 ataupon pukul 4 tepat dah ada kat tempat yang dijanjikan. Kan senang. Semua orang senang hati. Kerja pon senang nak dijalankan.

Masa saya kat jepun dulu, janji tentang masa ni takde masalah. Bukan setakat orang jepun, dengan oramg Malaysia kat sana pon senang. Masing-masing dah faham. Kalau pukul 3, maksudnya pukul 3 tepat lah. Tak de lewat-lewat.

Saya ada tengok kat TV ada sekali tu rancangan mengatasi masalah lewat/tak tepati masa ni.
Idea diorang, buat janji pada number yang agak ganjil. Contohnya, kalau pukul 4, kasitau orang perjumpaan pada pukul 3.58. Kalau 3.30, kasitau pukul 2.29. Diorang buat kajian. Kesannya banyak jugak. Lebih ramai yang hadir awal. Apa kata kita cuba ? :)

So, kita pon kena ubah sikap kita. Pastikan kita datang pada masanya. Jangan biarkan orang yang kita janji tu tertunggu-tunggu. Banyak faedahnya kalau tetapi masa ni.

http://hidet.blogspot.com
http://hutan-bandar.blogspot.com
posted by Pusat Tuisyen Wadah Intelek @ 2/18/2008 04:36:00 PM   0 comments
Cuba, gagal, berhenti?
Sunday, February 17, 2008


Semalam saya pergi menjala dengan seorang kawan. Ini kali pertama saya menjala sebenarnya. Nampak mudah tapi untuk the beginner macam saya ni susah lah jugak. Berapa kali tebar, jala tak jugak nak kembang. Hasilnya, saya tak dapat seekor pon hasil jala semalam. Huhu..Nasib baik lah ada pasang pukat, ada lah jugak hasil dari pukat tu.

Kiranya, percubaan pertama saya gagal lah. Nak teruskan menjala lain kali ataupon terus berhenti? Mesti pelbagai pendapat ada kan. Ada yang suruh berhenti, ada yang suruh cuba lagi, ada yang tak kisah nak buat apa-apa pon.

Begitu jugaklah dengan kehidupan kita sehari-hari ni. Setiap percubaan mesti ada yang berjaya dan yang gagal. Tapi yang penting kita harus cuba dulu. Dah cuba baru tahu berjaya atau gagal. Macam kes menjala saya tu la. Bukan lah gagal, cuma tak berjaya pada percubaan pertama. :)

Ada orang yang tak berjaya pada percubaan pertama, terus berhenti mencuba. Maksudnya, dia gagal lah kot. Ada yang cuba lagi sehingga berjaya. Sikap macam ni yang kita nak. Ada yang berhenti, tapi merancang strategi baru untuk berjaya. Sikap macam ni pon OK jugak.

So terpulanglah kepada anda. Yang penting, anda harus cuba dulu. Baru tahu berjaya atau gagal.

Jangan anggap gagal sebelum mencuba.

posted by Pusat Tuisyen Wadah Intelek @ 2/17/2008 05:06:00 PM   0 comments
Main magic jap
Friday, February 15, 2008
Salam. Tadi tengah surf intenet, terjumpa pulak magic kat youtube ni. Macam menarik jek. Jom kita tengok. Menarik jugak ye magik ni.



Selamat menonton.
posted by Pusat Tuisyen Wadah Intelek @ 2/15/2008 10:28:00 PM   0 comments
Tips santai hari sabtu

10 Tips Menolak Cinta Sahabat Karib


1. Menyatakan kepadanya secara berterus-terang bahawa kamu tidak sesuai untuk bercinta dengannya kerana kamu menganggap dia adalah sahabat karib dunia dan akhirat.

2. Menyatakan kepadanya sekiranya kamu menjadi kekasihnya, kamu tidak mungkin boleh mengikut kehendak, arahan dan permintaannya.

3. Kamu dan dia tidak sesuai kerana, selama ini kamu bersikap brutal ketika bersama dia dan tiada ciri2 kekasih yang sejati.

4. Kamu tidak pernah terfikir untuk bercinta dengannya kerana ketika bersahabat pun anda tidak peduli dengan kehadirannya.

5. Menerangkan kepadanya bahawa masih ramai lagi gadis/jejaka diluar sana yang mempunyai ciri2 pasangan yang diidamkan olehnya.

6. Cuba mengelakkan diri kamu daripada bertembung dengannya ditempat kerja, sekolah atau ditempat yang anda dan rakan2 lain selalu berkumpul.

7. Jelaskan padanya anda lebih sayangkan ikatan persahabatan anda daripada menjadi seorang kekasih yang perlu ada komitmen dan bersifat setia.

8. Kamu jelaskan padanya bahawa kamu lebih mesra dan selesa sekiranya tetap terus berkawan sahaja kerana kamu sudah tahu perangainya ketika kamu menjadi sahabatnya dulu.

9. Nyatakan padanya bahawa kamu sudah mempunyai calon dan bakal kekasih yang sesuia dengan diri kamu. Tapi harus diingat jelaskan secara baik kerana kamu mungkin hilang kawan baik yang kamu sayang.

10. Bertegas dengan penderian kamu sekiranya kamu betul2 tidak dapat menerimanya. Ikut kata hati kamu dan jangan termakan pujuk rayu si dia. Akhir sekali katakan dan tegaskan kepadanya "KAU MASIH SAHABATKU"

posted by Pusat Tuisyen Wadah Intelek @ 2/15/2008 04:55:00 PM   0 comments
Esok-esok lah
Thursday, February 14, 2008



"Aduh.........malasnya aku hari ni.Esok jek la aku buat"
"Hari ni aku buat banyak ni dah la. Sambung lain kali pulak".
"Susahnya benda ni...esok la aku siapkan...."


dan macam-macam lagi lah ayat-ayat yang sewaktu dengannya. Sikap bertangguh ni ada dalam diri hampir setiap orang. Cuma orang yang pandai merancang masa je dapat hindarkan diri dari penyakit ni.

Bertangguh ni amat bahaya sebenarnya. Lepas sehari, sehari lagi sesuatu perkara yang kita nak buat tu ditangguhkan, kemudian dalam sedar tak sedar, dah terlalu lama benda tu ditangguhkan. Kalau setakat tangguh saja takpe lagi. Kalau sampai terus tak buat macam mana?

Ambil satu contoh, solat isyak. Orang kita biasanya makan dalam pukul 8.30 ~ 9.00 malam. Lepas makan, perut kenyang pulak. Lepas tu nampak siaran menarik kat TV.
"aa...tengok tv jap la..lepas ni la semayang isyak."
Dah asyik tengok TV, last-last, mengantuk.
"huah..mengantuk la pulak..tidur kejap la..nanti aku bangun semayang"..
Tangguh lagi. Kalau boleh bangun tak pe lah. Kalau bangun-bangun dah subuh macam mana?
Pernah ada pengalaman begini?

Itu bab solat. Kalau bab kerja pon sama juga. Bos kasi kerja, macam senang jek.
"Ala, kejap lagi la buat..."
lepas tu, dapat kerja lain..dapat lagi kerja..dapat lagi..ha..kalau kerja yang awal-awal tadi tak buat, macam mana nak buat kerja baru?

Banyak lagi contoh yang boleh dilihat.Bertangguh tak berfaedah. Kalau boleh diselesaikan sesuatu perkara tu, cepat-cepatlah selesaikan. Nanti boleh buat benda lain pulak.

"Tak pe la...esok-esok lah aku berubah".....................
posted by Pusat Tuisyen Wadah Intelek @ 2/14/2008 05:12:00 PM   0 comments
Belum cuba dah gagal?
Wednesday, February 13, 2008



"Kau nak buat benda tu? Tak payah lah..mesti tak percaya punya."
"Jangan buang masa kau. Takkan berjaya percubaan kau tu."
"Takut lah aku nak buat. Kalau gagal nanti macam mana?"

Itu lah antara dialog-dialog yang seringkali boleh kita dengar dari orang sekeliling ataupon diri kita sendiri bila kita nak buat sesuatu yang agak mencabar, yang baru, yang kita tak pasti akan berjaya atau tidak. Ramai antara kita yang tidak berani untuk mencuba.

Kalau belum buat apa-apa dah mengaku kalah, macam mana nak menang? Kita kena kuatkan semangat. Jangan mengalah. Yakin boleh. Mesti boleh. Malaysia boleh.

Orang-orang yang berjaya di sekeliling kita pon ramai yang pernah gagal sebelum berjaya. Kenapa mereka boleh berjaya juga akhirnya? Sebab mereka tak takut gagal. Kalau mereka takut gagal, mesti mereka akan berhenti separuh jalan ataupon langsung tak mulakan langkah pertama pon untuk melakukan sesuatu.

Anda bagaimana? Orang yang berani gagal? Orang yang takut gagal? Orang yang tak pernah gagal?Tepuk dada tanyalah diri anda.
posted by Pusat Tuisyen Wadah Intelek @ 2/13/2008 04:31:00 PM   0 comments
Nak masuk syurga, tapi takut mati
Tuesday, February 12, 2008

Hampir semua org, kalau kita tanya "nak masuk syurga ke tak?", mesti diorang akan jawab "nak".Tapi kalau ditanya, "berani mati x?" , mungkin sebilangan kecil sahaja yang berani mati. Tak ramai yang berani mati. Kalau nak masuk syurga, tapi tak nak mati, macam mana nak masuk syurga? Kena mati dulu baru boleh masuk syurga kan?

Itu lah realiti. Ramai yang impikan untuk menjadi masuk syurga, menjadi kaya, hidup senang. Namun, apa amalan yang dah kita buat untuk masuk syurga tu? Apa tindakan kita untuk jadi kaya? Apa usaha kita untuk hidup senang? Persoalan-persoalan tu boleh kita fikirkan dan jawab kepada diri sendiri dengan ikhlas.

Ala...jawab kat diri sendiri. buat apa nak tipu diri sendiri. Betul tak?
posted by Pusat Tuisyen Wadah Intelek @ 2/12/2008 04:42:00 PM   0 comments
How To Improve In Public Speaking...
Monday, February 11, 2008

There are many similarities between daily conversation and public speaking:

Organizing our thoughts logically and the most persuasive manner. To successfully deliver our message, ones will organize their messages systematically, step by step to make the listener understand the message.

Tailoring the messages to the audience. Ones will think deeply trying to send the messages efficiently and show them how importance the issue to the people in that particular room.

Telling story for the maximum impact. Instead of telling directly the messages, ones usually built up some story telling, adjusting words and tone of voice to enhance the effectiveness of the messages.

Adapting to the listener feedback. Whenever we talk to someone, we will be aware with the person's verbal, facial, and physical reaction.

There are three (3) major differences between daily conversation and public speaking:


Public speaking is more highly structured.

It usually imposes strict time limitations on the speakers. In most cases, the situation does not allow listener to interrupt with question or commentary. The speaker must accomplish her or his purposes in the speech itself. In preparing the speech, the speaker must anticipate questions that might arise in the mind of listener and answers them. Consequently, public speaking demands mush more detailed planning and preparation than ordinary conversation.


Public speaking required more formal language.

Slang, jargon and bad grammar have a little place in public speeches. The listeners usually react negatively to the speakers who do not elevate and polish their language when addressing the audience.


Public speaking requires different methods of delivery.

When conversing informally, most of the people talk quietly, interjects stock phrases such as "like" and "you know", adopt a casual posture and use what are called vocalized pauses ("uh," "er," "um" . Effective public speakers, however adjust their voices to be heard clearly throughout the audience. They assume a more erect posture. They avoid distracting mannerisms and verbal habits.
posted by Pusat Tuisyen Wadah Intelek @ 2/11/2008 06:49:00 PM   0 comments
Waktu Solat
About Me

Name: Pusat Tuisyen Wadah Intelek
Home: Dungun, Terengganu, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
Subscribe
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Add to Google

Add to My Yahoo!

Neo

© 2006 Hutan Bandar Template by Isnaini Dot Com