Hutan Bandar

 
CBOX

GoogleAd
Google
Flag Game
YahooGroup
Subscribe to hutanbandar
Powered by groups.yahoo.com
visitor stats
Adakah anda menepati masa?
Monday, February 18, 2008

Adakah anda menepati masa?

Orang kita ni, seolah-olah dah sebati dengan jiwa mereka. Apabila berjanji tentang masa, biasanya akan lambat daripada masa yang ditetapkan. Contoh kalau janji nak jumpa kat mana-mana tempat pada pukul 3 petang. Biasanya kita terpaksa tambah 10~30 minit. Lagi teruk kadang-kadang sampai sejam lebih.

Lewat ni dah jadi lumrah. Ada orang, nak elakkan masalah ni diorang janji awal dari masa sebenar. Nak buat meeting pukul 3, kasitau kat ahli-ahli pukul 2.30. Tapi cara ni, kesian pulak kat orang yang memang on time. Jenuh la nak menunggu.

Tak boleh ke orang kita ubah sikap diorang ye? Kalau buat janji tu pukul 4, pukul 3,55 ataupon pukul 4 tepat dah ada kat tempat yang dijanjikan. Kan senang. Semua orang senang hati. Kerja pon senang nak dijalankan.

Masa saya kat jepun dulu, janji tentang masa ni takde masalah. Bukan setakat orang jepun, dengan oramg Malaysia kat sana pon senang. Masing-masing dah faham. Kalau pukul 3, maksudnya pukul 3 tepat lah. Tak de lewat-lewat.

Saya ada tengok kat TV ada sekali tu rancangan mengatasi masalah lewat/tak tepati masa ni.
Idea diorang, buat janji pada number yang agak ganjil. Contohnya, kalau pukul 4, kasitau orang perjumpaan pada pukul 3.58. Kalau 3.30, kasitau pukul 2.29. Diorang buat kajian. Kesannya banyak jugak. Lebih ramai yang hadir awal. Apa kata kita cuba ? :)

So, kita pon kena ubah sikap kita. Pastikan kita datang pada masanya. Jangan biarkan orang yang kita janji tu tertunggu-tunggu. Banyak faedahnya kalau tetapi masa ni.

http://hidet.blogspot.com
http://hutan-bandar.blogspot.com
posted by Hidier @ 2/18/2008 04:36:00 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Waktu Solat
About Me

Name: Hidier
Home: Dungun, Terengganu, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
Subscribe
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Add to Google

Add to My Yahoo!

Neo

© 2006 Hutan Bandar Template by Isnaini Dot Com